POLDOX

educatief documentaire platform

» Uncategorized

Eindpresentatie Poldox lichting XIII

De deelnemers aan Poldox lichting XIII presenteren hun werk op zondag 11 juni om 11.00 uur in DE UITKIJK.

» Uncategorized

Eindpresentatie Poldox lichting XI

RIALTO

Zaterdag 13 juni
Start 11.45 uur

 

» Uncategorized

Framer framed

Who needs Visual Anthropology?
Tolhuistuin

zondag 15 februari
aanvang 14:00 uur

» Uncategorized

25-ste editie Beeld voor Beeld

BEELD VOOR BEELD is een documentairefestival over culturele diversiteit. Het festival toont documentaires over uiteenlopende (sub)culturen en is een ontmoetingsplaats voor filmmakers en publiek met verschillende culturele achtergronden.

Het festival van dit jaar vindt plaats van 11-15 februari in filminstituut eye. Filmmakers zijn tijdens het festival aanwezig voor discussie met de bezoekers.

 

» Uncategorized

Beveiligd: Cijfers tentamen 2014

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Documentaire Instituut Amsterdam

Het DIA is neergestreken aan het Cornelis Troostplein 23. Het instituut richt zich onder meer op academisch filmonderwijs. Het is in nauwe samenwerking met de Universiteit van Amsterdam. Het gebruik maken van audiovisuele media in onderzoek en audiovisuele media onderzoeken vormen de uitgangspunten.
Naast theoretische- en praktische lessen vinden er op het instituut nog tal van andere activiteiten plaats. Masterclasses, maandelijks samenkomsten van oud-studenten in Club Bouchard -een club waar oud-studenten eigen projecten in economische zin proberen te realiseren, film-analytische avonden, schrijf- en luisteravonden, lessen in animatie en design en ga zo maar door. Cultuur met een brug naar de praktijk.

» Uncategorized

Stage VPRO?

Zowel bij Tegenlicht (vanaf januari) als bij De Hokjesman (per direct) zoekt de redactie goede stagaires. Kijk op de Poldox FB pagina voor meer informatie.

 

 

» Uncategorized

Tegenlicht gaat Crowdsourcen

Het VPRO programma Tegenlicht gaat het komend seizoen een aflevering crowdsourcen. De term crowdsourcing werd voor het eerst gebruikt door Jeff Howe en ontstond uit een samenvoeging van de term outsourcing met crowd. De crowdsourcing filosofie kwam aan het begin van de 21ste eeuw op gang. Het boek The Wisdom of Crowds van James Surowiecki gaf een aanzet tot deze user-generated content. Crowdsourcingprojecten lijken sterk op opensourceprojecten zoals Linux en Mozilla. Het publiek wordt direct bij de processen van organisaties betrokken. Ook Tegenlicht roept nu de hulp in van het publiek. Zij vragen mensen hun creatieve oplossing met betrekking tot een gebrek aan geld in tijden van crisis te filmen en aan hen op te sturen.

 

 

Wil je meer weten ga dan naar http://bit.ly/creatiefmetcrisis

» Uncategorized

Tweet a film Pitch

The Scottish Documentary Institute just partnered with the online platform Your WorldView (http://www.yourworldview.org.uk/) for one of their opportunities: Tweet-a-Pitch.
They are offering an international filmmaker £1000 to make a short documentary on the theme of ‘Home’. And Scottish Documentary Institute is adding £1000 worth of mentorship…

The pitch will happen on Twitter and people are encouraged to send a 140 character pitch to get a chance to be pre-selected. 6 projects will be pre-selected and will then be asked to come up with a 3 minute video pitch.

People can tweet/pitch for a week, starting Monday 10th June and until Monday 17th June.

This pitch is open to all filmmakers, international and UK-based. The only requirement is that pitches must be in English.

All information on Tweet-a-Pitch are available here:
http://www.yourworldview.org.uk/news-events/401/tweet-pitch-partnership-scottish-documentary-institute
Twitter shorten URL: bit.ly/14aTusv

Examples of previous Tweet-a-Pitch:
http://www.yourworldview.org.uk/news-events/361/best-twitter-food-pitches-battle-clips
Twitter shorten URL: bit.ly/1572ge1

The dedicated ashtag is #YWVHome
Your WorldView: @Your_WorldView
: @ScottishDocInst

» Uncategorized

Blip TV verbreekt afspraken met Poldox

Lange tijd zijn de films van Poldox via Blip TV online gezet. Hoewel de afspraken tussen Blip TV en Poldox helder leken te zijn heeft Blip TV de spelregels gewijzigd. Voor alle films staan plotseling ongewenst commercials, zogenaamde pre-roll advertisements.  Voor Poldox is de ‘forced change of policy’ niet acceptabel. De website staat vol met commercials. Alle films zullen daarom te zijner tijd worden overgezet naar de professioneel hoster Vimeo.

» Uncategorized

POLDOX promoveert op 9 juni

» Uncategorized

Beveiligd: Tentamenuitslag 2013

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Tentamenuitslag 2013

 

10015787     8,8  
6282776     7  
6045723     7,7  
6370284     5,6  
6305695     8,8  
6298362     7  
6164722     6,3  
6382673     7,4  
6047696     5,8  
6372740     6,3  
6220827     8,9  
6303390     8,8  
6103464     7,2  
6243479     8  
6284140     9  
10184708     7,2  
6334717     8,5  
10103791     7,4  
6335535     7,5  
6060137     7,8  
10296255     6,7  

» Uncategorized

P>LUX masterclass

 

Na haar middelbare school volgde Sarah Harkink (1987) de opleiding audiovisuele media aan de HKU. Hier wilde zij leren films maken. Ooit zou ze een film maken over de jeugdinrichting Alexandra waar zij als tiener heeft gezeten. In P>LUX gaat zij in gesprek over haar film Alexandra.

CREA theater
Maandag 22 april 20.00 uur
Programma
20.15 uur filmvertoning ‘Alexandra’
21.15 uur In gesprek met maker Sarah Harkink

» Uncategorized

P>LUX masterclass

Ramon Gieling over de poëtische documentaire

Bekend bij het grote publiek is Gieling geworden met de documentaire films
JOHAN CRUIJFF – EN UN MOMENTO DADO & ABOUT CANTO.
Zijn laatste film BLIND FORTUNE/FORTUNA CIEGA ging onlangs in première op het IDFA.

 

 

De loopbaan van Ramon Gieling is veelzijdig, gepassioneerd en eigenzinnig. De speelfilms, filmische essays, korte films en documentaires van zijn hand zijn zonder uitzondering herkenbaar. Terugkerend in zijn films zijn de complexe ontknopingen en het gebrek aan rationele motieven. Ramon streeft erna met zijn films duidelijk te maken dat waarheid alleen bij benadering gekend kan worden. Het gaat Gieling niet om de logica en zijn films zijn dan ook niet op rationele motieven gestoeld. Ze willen het ongrijpbare, het mythische duiden in filmische interpretaties, die vooral duidelijk maken dat de waarheid alleen bij benadering gekend kan worden. Zijn films leiden niet tot eenduidige ontknopingen. Mensen en gebeurtenissen bestaan bij  Gieling altijd en alleen in de ogen en de verhalen van anderen. De sfeerbeelden en ensceneringen zijn in zoverre transparant dat ze niet de pretentie van objectiviteit uitstralen, maar duidelijk tot doel hebben de kijker te bewegen het cognitieve even in te ruilen voor een gevoelsmatig begrijpen.

 

Ramon Maria Gieling doorloopt van 1971 tot 1976 de kunstacademie in Arnhem, waar hij zich toelegt op vrije schilderkunst en grafiek. Via een docent komt hij in aanraking met film en de laatste jaren op de academie maakt hij naast zijn beeldende werk ook korte films. Vanaf 1979 neemt zijn filmloopbaan een vlucht en volgen vele korte en lange cinematografische werken, zowel speelfilms als documentaires. Na de kunstacademie komt hij in aanraking met het theater. Hij schrijft en regisseert in de daaropvolgende jaren vele toneelstukken. Hij is oprichter en redacteur van het kunsttijdschrift ‘Wolfsmond’ (1967-1987) waarin schrijvers, filmers en componisten aan het woord komen. Tot 1987 exposeert hij tevens vrij werk, met name tekeningen, schilderijen en foto’s. De liefde voor Spanje zit diep verankerd. Vanaf 1985 maakt Gieling met regelmaat films in Spanje. Vanaf 1997 werkt hij als filmmaker samen met zijn vaste producent Pieter van Huystee.  In 2004 draait En un Momento Dado zes maanden in de bioscopen. In 2008 wint 19 Dias y 500 Noches drie prijzen en is Tramontane de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival. About Canto is een van de twee Nederlandse documentaires die participeert in de Internationale competitie van het IDFA 2011 en is een samenwerking met producente Janneke Doolaard van Keydocs. Zijn recente film Blind Fortuin ging op het IDFA 2012 in premiere.

Bron: Beeld en Geluid

» Uncategorized

Wall of Films

De missie van Films For Action is dat zij de kracht van film gebruiken “to raise awareness of important social, environmental, and media-related issues not covered by the mainstream news. Our goal is to provide citizens with the information and perspectives essential to creating a more just, sustainable, and democratic society”. Op de Wall of Films zijn meer dan 1000 films online te zien.

(more…)

» Uncategorized

Masterclass P>lux 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schrijf het vast in de agenda. Donderdag 28 maart en maandag 22 april staat weer in het teken van de documentaire.

20.00 uur CREA theater.

» Uncategorized

Poldox’ IDFA-vorieten 2012

Harry Dean Stanton: Partly Fiction – Sophie Huber, Zwitserland, 2012, kleur / zw, DCP, 77′
In the Dark Room – Nadav Schirman, Duitsland / Israël / Finland, 2012, kleur, DCP, 90′
Searching for Sugar Man – Malik Bendjelloul, Zweden / Engeland, 2012, kleur, DCP, 82′
First Cousin Once Removed – Alan Berliner, VS, 2012, kleur / zwartwit, HDcam, 78′
The Gatekeepers – Dror Moreh, Frankrijk/Israël/Duitsland/België, 2012, kleur / zw, DCP, 96′
The Unplaceables – René Hazekamp, Nederland, 2012, kleur, HDcam, 92′
Kumaré – Vikram Gandhi, USA, 2011, color, HDcam, 84′
Mercy Mercy – Katrine Riis Kjær, Denemarken, 2012, kleur, DCP, 94′
Soldier on the Roof – Esther Hertog, Nederland, 2012, kleur, video, 80′

» Uncategorized

Beveiligd: Filmplannen 2013

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Beveiligd: MODULEHANDLEIDING 2014

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Beveiligd: Literatuur schema 2013

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Beveiligd: Camera Lucida pdf

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

CREA ZOMERCURSUS ANIMATIE

De CREA zomercursus ANIMATIE  loopt van 23 tot 27 juli. Animatie is een illusie van beweging. In 25 frames per seconde ontstaat er door middel van videostills of via de fotocamera een bewegende illusie. De bouwstenen van de animatie kunnen een sequentie aan tekeningen zijn of objecten. Je leert een eigen animatie ontwerpen en realiseren door op zoek te gaan naar de mogelijkheden om jouw idee te visualiseren, waarbij je gebruik maakt van verschillende opnametechnieken.

» Uncategorized

CREA zomercursus VIDEOCLIP

De cursus Klank in Beeld loopt van maandag 9 tot en met 13 juli. In deze week realiseer je je eigen videoclip. Je kiest een favoriet muziekstuk of neemt een eigen compositie mee. Je kunt zelf de hoofdrol spelen of je kunt gebruik maken van bestaand materiaal. Je filmt en monteert de muziek tot leven. Je leert over synchronisatie, opname en effecten en brengt jouw muziekverhaal in beeld. Als je zin hebt in een dynamisch visueel avontuur en je wilt de mogelijkheden van het beeld in klank intensief verkennen dan biedt deze cursus een muzikale verdieping via een audiovisuele rondreis.

» Uncategorized

Poldox Promoveert

» Uncategorized

Beveiligd: Tentamen uitslag Poldox 2012

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Intieme herdenkingen in Amsterdamse huizen

Open Joodse Huizen
intieme herdenkingen in Amsterdamse huizen

FILM – de geschiedenis van mijn huis
Churchilllaan 117hs
4 mei 17.00 uur 5 mei 19.00 uur

Waalstraat 45
6 mei 11.00 uur

‘De geschiedenis van mijn Huis’, is een persoonlijke documentairefilm van Hilbert Kamphuisen, die, nadat hij zijn intrek heeft genomen in het huis van zijn grootouders en ouders in de Amsterdamse Rivierenbuurt, wordt ondergedompeld in de geschiedenis van zijn familie. Uit documenten, brieven en foto’s die hij in het huis vindt blijkt dat gemengd en niet-gemengd huwen na de Duitse bezetting in mei 1940 grote gevolgen voor zijn familie zou hebben.

 

 

www.communityjoodsmonument.nl/

 

» Uncategorized

Masterclass P>LUX 2012 twee

Masterclass P>LUX 2012 CREA
Nieuwe Achtergracht 168-178

Susan Koenen DE JEUGDDOCUMENTAIRE
dinsdag 24 april – aanvang 20.00 uur
Toegang 5 euro / Studenten gratis.

» Uncategorized

Masterclass P>LUX 2012 één

VANAVOND 20.00 uur
CREA Nieuwe Achtergracht 168-178
Gratis toegang

P>LUX masterclass met Ingeborg Beugel
Daarna verder aan de toog . . .

» Uncategorized

Tom Fassaert wint met ‘De engel van Doel’

DE ENGEL VAN DOEL
De lange documentairefilm De Engel van Doel ( Tom Fassaert) valt in de prijzen op de NL awards voor de beste regionale radio en televisie tv-producties
. De op 16 mm film gedraaide en gestileerde film werd eerder uitgezonden via Omroep Zeeland en gaat over het plaatsje Doel in België.
Het dorpje ligt ingeklemd tussen de Antwerpse containerhaven en een kerncentrale en sterft uiteindelijk onder druk van de oprukkende Antwerpse haven een langzame dood, zo blijkt. Ondertussen proberen Emilienne en dorpspastoor Verstraete het leven in hun dorp in stand te houden. Uiteindelijk worden ook zij gedwongen de dood van het dorp te aanvaarden.  Na de sloop van sta in de weg Doel kan de Antwerpse haven starten met de megalomane uitbreidingsplannen.

Interview met Tom Fassaert

» Uncategorized

Beveiligd: Filmplannen 2012

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Poldox reunie voor oud-deelnemers 28 januari

Op 28 januari 2012 zal het een treffen worden voor oud-deelnemers en (gast-) docenten in theater Cameleon in Amsterdam. Muziek van Bird award winner Toon Roos in SWINGroom het ACHTERWERK, gratis drank in Lounge- & filmcafé LUX, dance van DJ Nutrino & partners, een filmblik in UNSIEN POLDOX 2005 – 2011 en een prijzenfestival in Ren JE Rot o.l.v. Les Poldoxettes vormen een garantie voor een warm weerzien.

» Uncategorized

Giftige Tranen Best International Short Film Chicago

toxic tears

Giftige Tranen – Toxic Tears – Lagrimas Toxicas (Poldox-DUS film) van oud-poldoxstudent Tom Deiters is de ‘OFFICIAL WINNER’ op het  CHICAGO Film Festival in de categorie Best International Short Film geworden.

 

De film beleefde eerder al zijn première in het IDFA docs for sale programma. Momenteel is de film wereldwijd te zien op verschillende festivals (Berlijn, Amsterdam, Glasgow, Accra, Mexico, Kuala Lumpur).

De film – geproduceerd door DUS – is een indrukwekkend en dramatisch verhaal dat hoopt zijn weg te vinden naar de internationale televisiemarkt. De vermaarde natuurkundige en anti-globalist, Vandana Shiva, vertelt over de massale zelfmoorden op het platteland onder jonge boeren in Punjab, India.  Giftige Tranen toont de gevolgen van de Groene Revolutie te praten met de achterblijvers van de pesticidedrinkers.

 

In the little villages of Chotian and Kurna Kalan (Punjab, India) the farmers cooperative society registered 25 suicides under young farmers in the last seven years. They drunk pesticides to end their lives.
Indian physicist dr. Vandana Shiva blames the introduction of the Green Revolution in the sixties. An idea of the nobelprize winner Normen Borlaug to end starvation in Third World. It didn’t end starvation but created disharmony, more poverty and an enormous rise in suicide numbers in the whole of Punjab. The personal stories of everybody involves in the pesticide drama are shown in the film Toxic Tears.

» Uncategorized

Gouden Kalf ‘Zwarte Soldaten’

Zwarte Soldaten van Joost Seelen (Zuidenwind Filmprodukties) over Nederlandse SS’ers heeft het Gouden Kalf gekregen in de categorie korte documentaire.  De films van Boris Gerrets (People I could have been and maybe am) en Kim Brand (Wat de kat ziet) dongen mee.

Zwarte Soldaten toont de geschiedenis van 23.000 landgenoten die zich vrijwillig hebben gemeld bij de Waffen-SS. De interviews met de ex-SS’ers worden aangevuld met archiefbeelden van Gerard Nijssen (Andere Tijden, In Europa). Zo ontstaat een ontluisterend en onthullend psychologisch en historisch portret van een groep mannen die vertellen alsof de gebeurtenissen van meer dan 65 jaar geleden hen nog steeds op de hielen zitten.

» Uncategorized

NTR radioprijs voor oud-Poldox student Floris Alberse

Oud Poldox student (lichting 2008) Floris Alberse (23)  maakte een prachtige radiodocumentaire (2011, 30 minuten) en heeft daarmee de NTR radiodocumentaireprijs gewonnen. In De flat van mijn opa vertelt hij het verhaal van Piet Alberse (85) die zich niet meer thuis voelt in zijn flat in Mariahoeve vanwege ‘al die buitenlanders’. Alberse vindt het vervelend dat opa verder geïsoleerd raakt in zijn eigen stad en zoekt uit waar het gevoel van zijn grootvader vandaan komt. Wat moet er gebeuren zodat opa zich weer prettig voelt in zijn stad?

Floris bij MAX

» Uncategorized

Videolab zomercursus CREA

In de Crea zomercursus VIDEOLAB ga je één week aan de slag met beeld. De week van het lab start op maandag 11 juli. Je maakt gebruik van verschillende computerprogramma’s (finalcutpro / motion / photoshop) en gaat op zoek naar mogelijkheden om ideeen te visualiseren. Deze cursus is bedoeld voor mensen die zin hebben in experimenteren. Pak een camera, bewerk foto’s, maak stop motion, plak en knip en ga los en leer tegelijkertijd. Schrijf je snel in.

 

 

Het audiovisueel vormgeven grijpt terug op de basisprincipes van de grafische vormgeving maar voegt daar een nieuwe, driedimensionale, dimensie én het concept ‘tijd’ aan toe. Zie eerder werk en klik hier.

» Uncategorized

Poldox projecten 2011 online

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De web- en filmprojecten Poldox 2011 lichting 7 staan online. Op zondag 5 juni zijn de web- en filmprojecten gepresenteerd in het CREA theater. Milly Schloss (beeld-reseacher) en Philip van Praag (politicoloog) gaven na de viewing hun commentaar op de projecten. De studenten van lichting 7 publiceerden hun onderzoek op vier zelfgebouwde, prachtige websites. In totaal zijn er veertien films gemaakt, waarvan vier zogenaamde hoofdfilms.
poldox.nl/mokumaanzeepoldox.nl/weg – poldox.nl/rouwrandenpoldox.nl/balgevoel .

» Uncategorized

Giftige Tranen bij Radio Nederland Wereldomroep

In de film Giftige Tranen (Toxic Tears) stelt oud Poldox student Tom Deiters de schandalen rond landbouwgif aan de kaak. In een reportage van de Wereldomroep spreekt hij over de achtergronden van de film. De Groene Revolutie maakte in de jaren 60 met behulp van kunstmest en pesticiden een eind aan de honger in India. Maar een halve eeuw later gebruiken arme boeren de pesticiden om zelfmoord te plegen. De film is inmiddels geselecteerd voor het Internationale filmfestival in Ghana en Aljazeera zal de film, geproduceerd door DUS film, wereldwijd uitbrengen.


» Uncategorized

Poldox lichting 7 promoveert

Na maanden onderzoek, filmen, monteren en ontwerpen presenteren de deelnemers van Poldox -het documentairecollege van de UvA- hun web- en filmresultaten.
Vanuit Poldox en geïnspireerd door bekende filmmakers hebben zij sociaal, economische en politieke kwesties in Nederland onderzocht. Op zondag 5 juni verdedigen zij hun resultaten voor een vakkundige jury. De jury bestaat uit politicoloog Philip van Praag, filmmaker Lidija Zelovic en (beeld ) reseacherMilly Schloss.

» Uncategorized

Beveiligd: cijfers tentamen lichting 2011

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

Masterclass P>LUX

Masterclass *regie* met Michael Schaap
donderdag 28 april 2011
CREA theater 20.00 uur
vrije toegang

» Uncategorized

documentaire Longstay wint Tegels

Maria Mok en Meral Uslu hebben voor de televisiedocumentaire Longstay, verborgen levenslang voor tbs’ers de Gouden Tegel gekregen en de Tegel voor beste achtergrond in de categorie televisie (kleur, video, 90 minuten). De in 2009 gemaakte documentaire werd op 22 november 2010 bij Dokument van de NCRV uitgezonden.

In de Brabantse bossen bij het dorpje Zeeland staat een hoog hek afgezet met prikkeldraad. Achter het hek leven zo’n 40 mannen. Het zijn psychiatrische patiënten die vreselijke delicten hebben begaan. Ze hebben een gevangenisstraf en een tbs-behandeling achter de rug en zijn uitbehandeld. Ze komen niet vrij omdat ze te gevaarlijk worden geacht om terug te keren in de samenleving. Verblijf in de Longstay wordt ook wel verborgen levenslang genoemd.

 

Willem is in de weer met motorzaag en hakbijl. Daar is niets gek aan, behalve dat hij, zoals hij zelf zegt, bekend staat als lustmoordenaar. En dat hij hout verzaagt binnen de muren van een tbs-kliniek in het zuiden van Nederland, waar hij al sinds 1974 vastzit. Willem heeft geaccepteerd dat hij, zoals het merendeel van de veertig mannen in de inrichting voor uitbehandelde tbs’ers, niet meer vrijkomt. De 57-jarige Frank hoeft ook niet meer de samenleving in. “Ik weet dat ik gevaarlijk ben. Ik wil geen slachtoffers meer.” In Longstay — een eufemisme voor levenslang — wordt nog een aantal andere tbs’ers gedurende negen maanden bij hun dagelijkse routine gevolgd. Ze vertellen in opvallend openhartige en indringende interviews over hun verleden, hun misdaden, hun dromen, de liefde. De mannen gedijen bij rust, regelmaat, werk en onderlinge broederschap. Zoals overal zijn er kleine, maar overzichtelijke problemen, zoals het tijdens hun verblijf getrouwde homostel Frank en Dolf die meer privacy willen. Behalve de inwoners wordt ook het personeel gevolgd, bijvoorbeeld bij overleg over de mogelijkheden tot ‘seksuele zorg’. Tot het zover is, lijkt de behandeling van de pedicure de enige vrouwelijke aanraking die de tbs’ers zullen genieten.

» Uncategorized

Milly Schloss

Milly Schloss is (beeld)researcher voor tv-series, films en boeken. Voor het tv-programma
‘Zomergasten’ deed ze jarenlang beeldresearch. Voor de Stichting 26.000 Gezichten werkte
ze aan een serie korte films en een boek ter afsluiting van het project over uitgeprocedeerde
asielzoekers. Verder deed ze beeldresearch voor onder meer ‘De Maalstroom’ en ‘El Perro
Negro’ (VPRO), was producer van ‘Mondriaan’s Nalatenschap’ (VPRO) en deed de productieleiding van ‘Op Afbetaling’ van Frans Weisz. In 2011 gaf Schloss een gastcollege research.

» Uncategorized

Richard Leacock overleden

(18 July 1921 – 23 March 2011) was a documentary film director and one of the pioneers of Direct Cinema and Cinéma vérité.

Leacock was born in London on 18 July 1921. Leacock grew up on his father’s banana plantation in the Canary Islands till shipped off to boarding schools in England at the age of eight. He had no way of telling his schoolmates what it was like to live in the Canary Islands. He took up photography with a glass plate camera, built a darkroom and developed his pictures, but was not satisfied. At age 11 he was shown a silent film Turk-Sib about the building of the Trans-Siberian Railway. He was stunned, and said to himself “All I need is a cine-camera and I can make a film that shows you what it is like to be there”. Aged 14, he made Canary Bananas (10 min. 16mm, silent) scripted, directed, filmed and edited by him. It tells you all you need to know about growing bananas but did not, in his opinion, give you “the feeling of being there”. He was educated at Dartington Hall School from 1934-38, alongside Robert Flaherty’s daughters, and where David Lack (Life of the Robin) taught biology.
Having filmed in the Canary Islands and then in the Galapagos Islands (1938-9) for ornithologist David Lack’s expedition, he moved to the USA and majored in Physics at Harvard in order to master the technology of filmmaking. Meanwhile he worked as cameraman and assistant editor on other peoples films, notably To Hear Your Banjo Play (1941), filming a folk music festival atop a mountain in south Virginia where there was no electricity, with a 35mm studio camera and 35mm optical film sound recorder using batteries in a large truck, a rare achievement at that time. Three years as a combat photographer in Burma and China followed by 14 months as cameraman on Robert Flaherty’s Louisiana Story, an extraordinary experience of immense value to his future work. Many relatively conventional jobs followed, until 1954. He was then asked to make a reportage on a traveling tent theater in Missouri: the first film that he wrote, directed, photographed and edited himself, since Canary Bananas. This film, Toby and the Tall Corn, went on the American cultural TV program, Omnibus, in prime time and brought him into contact with Robert Drew, an editor at LIFE magazine in search for a less verbal approach to television reportage. Another new contact, Roger Tilton wanted to film an evening of people dancing to Dixieland music spontaneously. Leacock filmed Jazz Dance for him, using hand held combat techniques. The search for high quality, mobile, synchronous equipment to facilitate observation was ongoing. By 1960 this had been achieved, and resulted in Robert Drew’s film Primary, an intimate observation of a primary election with Democratic hopefuls John F. Kennedy and Hubert Humphrey in Wisconsin. A number of films followed made by Drew, Pennebaker, Maysles and their associates. But the US networks were not impressed. In France at the Cinémathèque Française, when Drew and Leacock screened Primary and On the Pole, Henri Langlois introduced the films as “perhaps the most important documentaries since the brothers Lumiere”. After the screening, a monk in robes came up to them and said, “You have invented a new form. Now you must invent a new grammar!” When Drew went to work for ABC-TV, Leacock Pennebaker was formed and produced Happy Mother’s Day, Don’t Look Back, Monterey Pop, A Stravinsky Portrait and many others ending with the remnants of Jean-Luc Godard’s One A.M. – One P.M. (1972).
In 1968 he was invited to join Ed Pincus creating a new, small film school at MIT. Since 16mm filming was becoming so expensive, his group developed super-8 film synch equipment with modified mass-produced cameras that were much cheaper. Many filmmakers emerged from this program, including Ross McElway (Sherman’s March), among others.
In 1989 he retired and moved to Paris, where he met Valerie Lalonde and, together, they made Les Oeufs a la Coque de Richard Leacock (84 minutes), the first major film shot with a tiny Video-8 Handycam to be broadcast on prime-time television in France. Leacock and Lalonde continued making films of their own choice without the pressures of TV producers.

Leacock died on 23 March 2011 at age the age of 89 in Paris.

  • 1935 Canary Bananas (8 min.)
  • 1941 To Hear Your Banjo Play (20m, dir. Charles Korvin (Geza Karpathy))
  • 1946 Louisiana Story (cameraman)
  • 1948 Mount Vernon and The New Frontier (cameraman)
  • 1949 Earthquake in Ecuador (director cameraman)
  • 1950 Head of the House (writer-director-editor)
  • 1952 The Lonely Night (dir. Irving Jacoby, filmed by Leacock)
  • 1954 Jazz Dance (20min., cameraman)
  • 1954 Toby and the Tall Corn (30 min., writer-director-camera-editor for Omnibus)
  • 1956 A Conversation with Marcel Duchamp
  • 1957 How the F-100 Got Its Tail (20 min., for Omnibus)
  • 1957-9 Frames of Reference, Coulomb’s Law, A Magnet Laboratory, Crystals
  • 1958 Bernstein in Israel (30 min., Omnibus)
  • 1959 Bernstein in Moscow (55 min.)
  • 1959 Bull Fight at Malaga (20 min.)
  • 1960 Primary (30 min.)
  • 1960 Adventures on the New Frontier (possibly a longer version of Primary, Close-Up, ABC)
  • 1960 Yank! No! (55 min., Close-Up, ABC)
  • 1960 Kenya: Land of the White Ghost (Close-Up, ABC)
  • 1961 The Children Were Watching (dir. Leacock, Close-Up, ABC)
  • 1960 On the Pole (aka, Eddie, 55 min, co-produced and directed, The Living Camera)
  • 1961 Peter and Johnny (55 min., produced by Leacock, The Living Camera)
  • 1961 The Chair (55 min., co-produced, directed, and photographed, The Living Camera)
  • 1962 Nehru (55 min, co-produced, directed, and shot with Gregory Shuker, The Living Camera)
  • 1962 Susan Starr (54 min., filmed by a number of cinematographers, including Leacock, The Living Camera)
  • 1963 Crisis (55 min.)
  • 1963 Happy Mother’s Day (30 min.)
  • 1964 Republicans – The New Breed (30 min., with Noel E. Parmentel Jr.)
  • 1965 A Stravinsky Portrait (55 min., made with Rolf Liebermann)
  • 1965 Geza Anda (30 min, with Rolf Liebermann)
  • 1965 Ku Klux Klan – Invisible Empire (50 min., produced and written by David Lowe for CBS Reports)
  • 1966 Oh Mein Pa-Pa! (made with Rolf Liebermann)
  • 1966 The Anatomy of Cindy Fine (20 min.)
  • 1966 Old Age, The Wasted Years (30 min. x 2 for WNET)
  • 1966 Monterey Pop! (assisted D.A. Pennebaker)
  • 1968 1-AM – 1-PM (90 min., with Pennebaker and Jean-Luc Godard)
  • 1968 French Lunch (cameraman)
  • 1968 Hickory Hill (18 min., with George Plimpton)
  • 1969 Chiefs (18 min., with Noel E. Parmentel Jr.)
  • 1969 Maidstone (cameraman with others)
  • 1970 Company (60 min., one of three cameramen)
  • 1970 Queen of Apollo (20 min., with Elspeth Leacock)
  • 1972 Thread (20 min.)
  • 1977 Isabella Stewart Gardner (30 min.)
  • 1978 Centerbeam (20 min.)
  • 1980 Light Coming Through (20 min.)
  • 1981 Community of Praise (55 min.)
  • 1984 Lulu in Berlin (50 min.)
  • 1991 Les Oeufs a la Coque de Richard Leacock (84 min.) video
  • 1992 Rehearsal: The Killings of Cariola (35 min.)
  • 1992 Les Vacances de Monsieur Leacock (20 min.)
  • 1992 Kren: Parking (3 min.)
  • 1993 “Gott sei Dank” eine Besuch bei Helga Feddersen (30 min.)
  • 1993 Felix et Josephine (33 min.)
  • 1993 Hooray! We’re Fifty! 1943-1993 (30 min.)
  • 1993 A Celebration of Saint Silas (30 min.)
  • 1994 A Hole in the Sea
  • 1996 A Musical Adventure in Siberia

 

» Uncategorized

P>LUX masterclass

ramon gielingMasterclass *regie* met Ramon Gieling
donderdag 28 april 2011
CREA theater 20.00 uur
vrije toegang


Ramon Gielings loopbaan is veelzijdig, gepassioneerd en eigenzinnig. De speelfilms, filmische essays, korte films en documentaires van zijn hand zijn zonder uitzondering herkenbaar aan zijn signatuur. Het gaat Gieling niet om de logica, zijn films zijn niet op rationele motieven gestoeld. Ze willen het ongrijpbare, het mythische duiden in filmische interpretaties, die vooral duidelijk maken dat de waarheid alleen bij benadering gekend kan worden. Zijn films leiden niet tot eenduidige ontknopingen. Mensen en gebeurtenissen bestaan bij Ramon Gieling altijd en alleen in de ogen en de verhalen van anderen.  De sfeerbeelden en ensceneringen zijn in zoverre transparant dat ze niet de pretentie van objectiviteit uitstralen, maar duidelijk tot doel hebben de kijker te bewegen het cognitieve even in te ruilen voor een gevoelsmatig begrijpen. Zo wil hij naar eigen zeggen met Bunuels Prisoners bijvoorbeeld vooral laten zien hoe (met film) mythes geschapen kunnen worden. Deze documentaire is geen feilloze historische reconstructie of uitputtende analyse maar brengt vooral het onderliggende drama op beeldende wijze in kaart. Het persoonlijke krijgt in veel van zijn films de ruimte. Zo zitten in sommige van zijn films ook persoonlijke terzijdes en bespiegelingen. Die vermenging van het grotere verhaal met het particuliere levert Gieling zowel bewondering als kritiek op. Wel staat algemeen vast dat zijn films, altijd op 16 of 35 mm gedraaid, een grote cinematografische kwaliteit hebben.

Ramon Maria Gieling doorloopt van 1971 tot 1976 de kunstacademie in Arnhem, waar hij zich toelegt op vrije schilderkunst en grafiek. Via een docent komt hij in aanraking met film en de laatste jaren op de academie maakt hij naast zijn beeldende werk ook korte films. Vanaf 1979 neemt zijn filmloopbaan een vlucht en volgen vele korte en lange cinematografische werken, zowel speelfilms als documentaires. Na de kunstacademie komt hij in aanraking met het theater. Hij schrijft en regisseert in de daaropvolgende jaren vele toneelstukken. Hij is oprichter en redacteur van het kunsttijdschrift ‘Wolfsmond’ (1967-1987) waarin schrijvers, filmers en componisten aan het woord komen. Tot 1987 exposeert hij tevens vrij werk, met name tekeningen, schilderijen en foto’s. De liefde voor Spanje zit diep verankerd. Vanaf 1985 maakt Gieling met regelmaat films in Spanje. Vanaf 1997 werkt hij als filmmaker samen met zijn vaste producent Pieter van HuysteeMomenteel werkt hij in samenwerking met Keydocs aan 10 filmische miniaturen over Canto Ostinato.

In 1979, nadat hij de kunstacademie heeft afgesloten, maakt Ramon Gieling zijn eerste ‘echte ’film, Vijand Gevraagd, naar een verhaal van Jacq Firmin Vogelaar. In 1982 volgt, met Olga Madsen als producente, zijn eerste ‘echte’ speelfilm Assefeest.[50 minuten]. Zijn eerste documentaire werk bestaat uit afleveringen voor “Beeldspraak”, de serie programma’s van de NOS over kunst en kunstenaars. De levende stilte (1983) betreft een portret van de kunstschilder Klaas Gubbels door filmmaker Gieling over tafels, leven, liefde en haat, mensen en de kunst.  De film kreeg een nominatie voor Gouden Kalf beste documentaire 1984. Een jaar later volgt voor hetzelfde programma De bescheiden ontketening, een documentaire over Jan Boerman, baanbrekend componist van elektronische muziek.  Gielings eerste onafhankelijke documentaire komt uit in 1986 en heet Duende (NOS). Duende, gebaseerd op een essay van de Spaanse schrijver Frederico García Lorca, gaat over het beslissende moment in het stierengevecht en de flamenco. De film vormt een soort van beginselverklaring voor zijn latere documentaire werk waarin hij steevast op zoek is naar het ongrijpbare. Werk dat qua vorm zeer gestileerd en deels geënsceneerd is, maar tegelijkertijd vaak pas op locatie intuïtief en al improviserend zijn specifieke beeldtaal krijgt. In Wij houden zo van Julio (NOS 1990), de speelfilm waarmee hij bredere bekendheid krijgt, praat een groep vrienden over Julio nadat deze persoon uit hun leven verdwenen is.

In 1992 volgt Heimwee naar de Dood (NOS), een avondvullende, Mexicaanse variant op zijn Spaanse films. Het idee is gebaseerd op het essay Allerzielen, Allerheiligen van Octavio Paz. Hierin wordt de obsessie van de Mexicaan ten aanzien van de dood in al zijn spot en raadsel inzichtelijk gemaakt. In 1996 maakt hij Off Mineur (NPS), een speelfilm met Gijs Scholten van Aschat in de hoofdrol, waarin de moord van een musicus op zijn vrouw gereconstrueerd wordt. De film won een Golden Gate Award op het Festival van San Francisco, kreeg goede rescensies maar werd door weinigen gezien. In 1997 keert Gieling terug naar Spanje om er De Toekomst is over een uur te maken, een portret van zijn vriend Salvador Vega, de laatste zigeunersmid in Sevilla en ooit door het Franco-regime onschuldig achter  tralies gezet. De titel refereert aan de verdwijnende zigeunercultuur, waarin zo geleefd wordt dat het niet mogelijk is langer dan een uur vooruit te kijken. De film won de prijs voor beste documentaire op het festival van Figeira da Foz in Portugal.

In 1988 maakt Gieling voor de NOS Miniatuur , een kort portret over de filmer Johan van der Keuken. In 1997 krijgt zijn band met Van der Keuken, die hij als een van zijn voorbeelden beschouwt, een vervolg in Leven met je Ogen (NPS). Gieling volgt hierin Van der Keuken als deze zijn documentaire To Sang Fotostudio aan het maken is, een portret van de Chinese fotograaf To Sang die aan de Albert Cuypstraat in Amsterdam zijn multiculturele cliëntèle tegen exotische achtergronden vereeuwigt. “Leven met je ogen” houdt het midden tussen een observerend en evaluerend portret, waarin duidelijk wordt dat ook Van der Keuken de enscenering niet schuwt en kenners hun vinger proberen te leggen op het boeiende aan Van der Keukens filmstijl. Leven met je ogen en To Sang vormen samen een filmduet. 

In 1998 wordt door de Humanistische Omroep de televisiefilm Ongenade, naar een verhaal van Hugo Claus, uitgezonden.  In 2000 verlaat Gieling kortstondig het filmterrein om voor de RVU het hoorspel Abels laatste Acte te maken.  Gieling schrijft het scenario en verzorgt de spelregie. Met Bunuel’s Prisoners (2000) maakt Gieling vervolgens wederom een documentaire over een filmisch onderwerp. Hij reist nu naar de verlaten Spaanse streek Las Hurdes, waar de vermaarde Spaanse cineast Luis Bunuel in 1932 zijn Tierra sin pan draaide. De Spanjaard schilderde de mensen uit deze streek af als barbaars, primitief en straatarm. Gieling schetst hoe Bunuels klassieker tot op de dag van vandaag het leven van de huidige bewoners beïnvloedt.  Ook in Cine Ambulante (VPRO, 2002) gaat het over de cinema en Spanje. Deze documentaire is een portret van één van de laatste ambulante filmoperateurs die Spanje nog kent en vormt het eerste deel van zijn Spaanse drieluik. In Film voor Salvador bespiegelt de regisseur vervolgens het leven van zijn opgroeiende zoon en de opvallende rol, die de dood in zijn eigen leven en films speelt. Tussen twee heiligen, zijn bijdrage aan de serie Reisverhalen van de Humanistische Omroep, is een reportage over de reis die hij per trein van San Sebastian in Baskenland naar zijn dorp Frigiliana in Andalusië maakt en zijn ontmoetingen met de mensen die hij onderweg tegenkomt.

Voor de serie Dokwerk (VPRO) maakt hij in 2002 “Welcome to Hadassah Hospital”.

De film schetst een indringend portret van het Hadassah Ziekenhuis in Jeruzalem waarin sinds het uitbreken van de Intifadah zowel Israëlische slachtoffers als Palestijnse daders van terroristische aanslagen worden behandeld. Het personeel, dat zowel uit Joden als Arabieren bestaat, houdt de politiek buiten de deur maar de emotionele consequenties voor de patiënten zijn onvermijdelijk.



2004 wordt het jaar van Johan Cruijff – en En Un momento dado, waarin de Nederlandse stervoetballer, die zich in Spanje onsterfelijk heeft gemaakt, aan het eind van de film zelf aan het woord komt.  De filmt gaat op het filmfestival van Rotterdam, Gielings vaste premièrefestival, van start en krijgt veel belangstelling in de media. Ook deze film is geen conventionele documentaire. Gieling laat dertien welbespraakte Catalanen in bewust geënsceneerde poses vertellen over wat Johan Cruijff aan de Catalanen en henzelf in het bijzonder gegeven heeft en wisselt deze spaarzaam maar trefzeker af met beeldend archiefmateriaal. De toon is lyrisch, deels kritisch en ondanks de gepassioneerde bijdragen en de altijd serieuze Cruijff toch licht van toon.

In 2004 waagt Gieling zich, middels wat hij noemt een ‘musical’, aan de vierstemmige compositie Bi Ba Bo van Simeon ten Holt, de componist die hij in 1987 al portretteerde voor Beeldspraak in Tussen Front en Thuisfront. In een dadaïstisch decor brengen 4 zangers in 11 minuten spelend en zingend de compositie ten gehore. De musical werd gevolgd door Slotstuk, een 10 minuten durend, intiem portret van de 82-jarige componist Ten Holt over leven, dood en het niet-meer-componeren, uitgezonden door VPRO’s kunstprogramma R.a.m. In 2005 maakt hij de korte speelfilm (NPS Kort) Geluk; een surrealistisch commentaar op de vreemdelingenangst.


In 2010 schreef Gieling  ‘Het ondankbare verleden van Santiago Herrero’ .

Het ondankbare verleden van Santiago HerreroDe hoofdpersoon uit het boek, Santiago Herrero, nam op 9 juni het eerste exemplaar in ontvangst.
In ‘Het ondankbare verleden van Santiago Herrero’ wordt de zigeuner Santiago Herrero opgepakt door de Guardia Civil en valselijk beschuldigd van drugshandel. Zes weken later blijken zijn vrouw en zoontje spoorloos verdwenen. Zonder enige kennis van de kaart van Europa begint Santiago een wanhopige odyssee om ze te vinden. Via Parijs belandt hij in de kunstenaarskringen van Zweden, waar hij werkt als smid en leert lezen en schrijven. Na twaalf jaar besluit hij terug te keren naar Spanje, maar onderweg strandt hij in Amsterdam, waar hij Ramon Gieling ontmoet. Terug in Sevilla begint hij een smederij die het trefpunt van flamencozangers, zwerfhonden en dansers zal worden. De nachten zijn er eindeloos, en de bekers ziltdroge manzanilla bodemloos. Maar het leven begint gevaarlijk te worden. En dan, dertig jaar na de verdwijning van vrouw en kind, doet hij een schokkende ontdekking.
Het ondankbare verleden van Santiago Herrero is een waargebeurd verhaal, de getuigenis van een verloren gemeenschap en de rauwe stem van het noodlot.


Prijzen en onderscheidingen

-De levende stilte, nominatie Gouden Kalf, Nederlandse Filmdagen (1983).
-Off mineur, Golden Gate Award, San Francisco (1995).
-De toekomst is over een uur, Speciale Jury Prijs, Figuiera da Foz (1997).
-Ongenade, nominatie Gouden Kalf, Nederlandse Filmdagen (1998).
-De gevangenen van Bunuel, FIPRESCI-prijs, Leipzig (2000).
-En un momento Dado, nominatie Prix de Italia en Prix de Europa.

» Uncategorized

Poldox naar Oost-Jeruzalem

Momenteel werkt Poldox aan het opzetten van een undergraduate programme in Oost-Jeruzalem. In samenwerking met de Building Bridges Foundation, (more…)

» Uncategorized

Beveiligd: Joris Ivens – Regen

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

IDFA documentaire workshop

idfa 3

Het IDFA start eind mei met een documentaire workshop voor beginnende documentairemakers. De 10 deelnemers zullen een half jaar lang werken aan het uitwerken van hun filmidee tot een gedegen filmplan. De workshop zal bestaan uit een 20-tal bijeenkomsten, waarin zowel in groepsverband als individueel aan de filmplannen gewerkt wordt. De maker van het beste filmplan zal uiteindelijk € 125.000,- ontvangen voor het realiseren van zijn of haar filmplan. Geïnteresseerde beginnende documentairemakers, kunnen zich via de website van het IDFA inschrijven. De deadline voor inschrijving is 23 maart 2011.

» Uncategorized

IDFA documentaire workshop

idfa 3

Het IDFA start eind mei met een documentaire workshop voor beginnende documentairemakers. De 10 deelnemers zullen een half jaar lang werken aan het uitwerken van hun filmidee tot een gedegen filmplan.Deworkshop zal bestaan uit een 20-tal bijeenkomsten, waarin zowel in groepsverband als individueel aan de filmplannen gewerkt wordt. De maker van het beste filmplan zal uiteindelijk € 125.000,- ontvangen voor het realiseren van zijn of haar filmplan. Geïnteresseerde documentairemakers in spé, kunnen zich via de website van het IDFA inschrijven. De deadline voor inschrijving is 23 maart 2011.

» Uncategorized

Test

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In nibh ipsum, molestie a pharetra ut, accumsan non ligula. Ut vitae dui augue. Maecenas fermentum sodales arcu, sit amet pulvinar arcu mattis eget. Vestibulum lobortis lacinia nisl sed posuere. Fusce ipsum ligula, iaculis eu fringilla sed, suscipit adipiscing eros. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam non risus lectus, non vulputate massa. Nam eu arcu ante. Fusce vehicula volutpat urna, at convallis eros fermentum facilisis. Praesent pellentesque porta lobortis. Sed in arcu nec purus fermentum adipiscing. Proin auctor, mauris nec feugiat iaculis, turpis dui aliquam nisl, a vestibulum urna velit volutpat orci. Suspendisse potenti. Morbi sed placerat velit. Maecenas nec lorem et erat tristique laoreet. Proin fermentum mattis pellentesque. Aliquam et tempor leo. Mauris scelerisque, diam vitae molestie feugiat, augue nulla lobortis nisl, nec vehicula erat velit in mauris.

» Uncategorized

Film in zestig seconden

Op 20 februari vindt in het KetelhuisScreen shot 2011-02-12 at 2.00.53 PM in Amsterdam de vertoning plaats van de inzendingen van het Done in Sixty Seconds filmfestival. Done in 60 seconds is een internationaal initiatief van Jameson en Empire Magazine, het is een competitie waarbij consumenten en jonge filmmakers worden uitgenodigd om een eigen interpretatie van een film te maken. De duur van de interpretatie is maximaal 60 seconden. Uit de inzendingen wordt door een vakjury de winnaar gekozen.

Dus ben jij benieuwd naar ‘The Social Network’, ‘The Kings Speech’ of een andere kaskraker zonder daar meteen een hele week voor in de bioscoop door te brengen, kom dan zondag naar het Ketelhuis in Amsterdam.

» Uncategorized

Diefstal politieke documentaire

chodorkovski_217584a_48008eHet zal je maar gebeuren: een week voordat je documentaire zijn wereldpremière beleeft op het filmfestival in Berlijn, stelen inbrekers de afgewerkte versie uit je werkkamer. Het overkwam de Duitse filmmaker Cyril Tuschi.

Jarenlang werkte hij aan een documentaire over de veroordeelde Russische ondernemer en oud-olietycoon Maikel Chodorkovski. Deze voormalig rijkste man van Rusland zit sinds 2003 achter de tralies van een Russische gevangenis. In de documentaire onderzoekt Tuschi het proces van Chodorkovski, die door de Russische rechtbank veroordeeld werd voor belastingontduiking, fraude, valsheid in geschrifte en verduistering. Tuschi spreekt in de documentaire onder andere met Chodorkovski zelf, zijn ex-vrouw, zijn moeder en zijn zoon. Chodorkovski houdt vol dat hij slachtoffer is van corrupte functionarissen onder Poetin die bang waren voor zijn politieke ambities en financiële steun aan de oppositiepartij. In Rusland en in het buitenland is de rechtszaak een uiterst omstreden proces. De documentaire ‘Chodorkovski’ ligt zeer politiek gevoelig en Tuschi verdenkt de Russische geheime dienst van de inbraak.

In de Süddeutschezeitung laat de inmiddels ondergedoken regisseur weten erg geschrokken te zijn: ‘Het is zoals een slechte thriller. Iemand probeert me bang te maken en ik moet toegeven dat dit lukt’. Gelukkig had Tuschi al een eerdere versie van de documentaire naar het filmfestival in Berlijn gestuurd en kan deze alsnog op 14 februari in première gaan.

» Uncategorized

Beeld voor Beeld 2011

Screen shot 2011-02-09 at 4.21.49 PMHet thema van het Beeld voor Beeld festival in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT), is dit jaar ‘Taiwan: 100 jaar Chinese Republiek’. Het festival gaat over culturele diversiteit. En komt voort uit de visuele antropologie. Het festival vertoont documentaires over uiteenlopende (sub)culturen, en biedt het een ontmoetingsplaats voor filmmakers en publiek met verschillende culturele achtergronden. Alle filmmakers zijn aanwezig, en er wordt veel aandacht besteed aan de discussie tussen hen en het publiek.

Heb jij een film gemaakt die betrekking heeft op het thema? Of die gaat over culturele diversiteit in brede zin, stuur je documentaire dan in voor 25 februari om 17.00 uur. Lees hier meer over de eisen die aan inzendingen worden gesteld.

Wat? Het Beeld voor Beeld filmfestival

Waar? Het Tropentheater in Amsterdam

Wanneer? 7-12 juni 2011

» Uncategorized

Beveiligd: literatuur rooster

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

POLDOX wint filmeducatieprijs 2010

bekerDe filmeducatieprijs 2010 van het Nederlandse filminstituut EYE is uitgereikt aan POLDOX. De jury, bestaande uitvoorzitter Frans Timmermans (Tweede Kamerlid PvdA), Femke Lakerveld (actrice o.a. bekend van De Nobelprijswinnaar en Simon), Ron Sterk (directeur Nederlandse Vereniging voor Bioscoopexploitanten), Barbara Devilee (docent jeugd en media) en Jan Salden (docent filmanalyse en –geschiedenis), kozen uit meer dan 60 inzendingen POLDOX als winnaar in de categorie ‘materialen, regionaal en lokaal ingezet.

Volgens de jury “combineert Poldox theorie en praktijk in een universitaire leeromgeving. Studenten werken op een vernieuwende manier aan onderzoek doen en resultaten presenteren door binnen dit filmvak een onderzoeksdocumentaire te maken. Audiovisuele middelen worden optimaal benut doordat studenten onder begeleiding ook een website bouwen waarop de resultaten gepubliceerd worden. De grote populariteit van het vak geeft aan dat deze innovatieve aanpak aansluiting heeft bij de doelgroep. Kortom: innovatief wetenschappelijk onderwijs.”educatieprijs 2010

 

» Uncategorized

Filmavond Louis Theroux

Op dinsdag 15 februari is er een Louis Theroux filmavond in het CREA theater. Na de film ‘Louis en de Nazis’ is er een borrel. De gastspreker van de avond is politicoloog en documentairemaker Hilbert Kamphuisen. Aanvang 20.00 uur. Gratis toegang voor studenten.


» Uncategorized

Nominatie filmeducatieprijs 2010

Eye-film-instituut-NederlandEYE (film instituut nederland) heeft Poldox genomineerd en vervolgens bekroond met de FILMEDUCATIEPRIJS 2010

De uitreiking vond plaats op woensdag 26 januari 2011 in de Jaarbeurs Utrecht. Voor meer info ga naar http://www.filmeducatie.nl/
filmeducatieprijs poldox

» Uncategorized

Maandelijkse filmavonden in Tropentheater

Iedere eerste dinsdag van de maand organiseert Cineblend een film en debat in het Soeterijn Café van het Tropentheater. De thematiek concentreert zich op beeldvorming over culturen in de Nederlandse media en is gekoppeld aan actuele maatschappelijke thema’s. Aan de hand van beeldfragmenten kan het publiek na afloop in discussie gaan met de uitgenodigde sprekers. De avonden worden afgesloten met een borrel. Dit maakt Cineblend tot een geschikte netwerkgelegenheid.

De volgende Cineblend avond vindt plaats op dinsdag 11 januari van 19:30 tot 23:00. De toegang is gratis.

» Uncategorized

Poldox tip: Ontwikkelingssamenwerking in Kenia onder de loep

Op woensdag 15 december om 19:30 presenteert Movies that Matter in Kriterion de mensenrechtendocumentaire Good Fortune van Landon van Soest. Good Fortune geeft een kijkje in het leven van zowel de stads- als plattelandsbewoners van Kenia, die niet zitten te wachten op (blanke) inmenging van buitenaf. De kijker wordt geconfronteerd met standaardideeën over rijk en arm die in de westerse wereld bestaan. Wat is armoede? “Ik ben niet arm, ik heb een hulpbron”, zegt een man over het grote moeras waaraan hij leeft. Dat de vechtlust van de bevolking overheerst blijkt wanneer president Kibaki wordt herkozen en er overal in Nairobi rellen uitbreken. Het lijkt een strijd van David tegen Goliath.

» Uncategorized

Inschrijving poldox gesloten

aanmelden_poldoxDe inschrijving voor Poldox liep storm op woensdag. Er is inmiddels een wachtlijst. Van de ingeschreven deelnemers en studenten op de wachtlijst verwacht Poldox een motivering en 1 filmidee van maximaal een half A4. Stuur deze voor 15 januari naar info@poldox.nl. Vergeet niet je volledige naam, studierichting en collegekaartnummer te vermelden. Plannen ontvangen na 15 januari zullen niet worden gelezen. Na ontvangst van het filmplan stuurt Poldox per mail een bevestiging. Het is handig om via DOXtube het studentenwerk in film en web van de afgelopen jaren te bekijken. Poldox laat eind januari weten of deelname mogelijk is. De docenten, Alexandra Schüssler en Hilbert Kamphuisen, zien jullie graag in 2011 komen.

» Uncategorized

POLDOX tip: Herkansing IDFA

Heb je ‘The Silent Majority Speaks’ op het IDFA gemist? Op zondag 12 december krijg je nog een kans om de film op het witte doek te zien. De film gaat over de de Iraanse presidentiële verkiezingen van 2009 en is in het geheim gefilmd met behulp van mobiele telefoontjes.

De in Iran gehouden presidentsverkiezingen van 12 juni 2009 veroorzaakten grote beroering. Aanhangers van Mousavi, de meest hervormingsgezinde van de vier toegelaten kandidaten, hoopten op een overwinning, maar de officiële uitslag zette de zittende conservatieve president Ahmadinejad op grote voorsprong. Berichten over grootschalige verkiezingsfraude leidden tot demonstraties, rellen en gewelddadige tegenacties waarbij doden vielen.

Talloze camera’s, vaak van mobiele telefoons, filmden de gebeurtenissen. Deze spontaan gemaakte opnamen vormen de ruggengraat van de door een anoniem collectief samengestelde documentaire The Silent Majority Speaks. Jonge Iraniërs geven hierin vol vuur blijk van hun hoop op verandering. ’s Nachts klinkt vanaf de daken het Allahoe Akbar als alternatief protest. Groen is de kleur van de oppositie.

De beelden uit de straten van Teheran sluiten naadloos aan bij archiefopnamen van eerdere, vaak bloedig onderdrukte verzetsbewegingen. De voice-over benadrukt dat het vastleggen van de gebeurtenissen een belangrijk middel is tegen het zwijgen en het vergeten, en kenschetst de Groene Beweging als een nieuwe fase in de al honderd jaar durende strijd tegen autoritaire heersers. De wereldberoemd geworden beelden van een jonge, stervende demonstrant gaan hier vergezeld van het in 1906 geschreven strijdlied Tulips Rise from the Blood of the Nation’s Youth

Na afloop van de film volgt een debat tussen publiek en gastsprekers Eefje Blankevoort (Historica, Iranexpert, auteur van het boek ‘Stiekem kan hier alles’) en Marietje Schaake (Europarlementariër).

Waar?              Kriterion

Wanneer?      12 december 2010, 15:00 uur


» Uncategorized

Het vergeten verhaal

Het Vergeten Verhaal is een prijsvraag voor amateur en professionele fotografen, schrijvers en journalisten.  Over 2010 zijn er meer dan 80 voorstellen binnengekomen. Kom op 9 december van 17.00 uur tot 19.00 uur naar de OBA  en hoor wie de prijswinnaar is en doe mee aan het debat “Sociale media zorg of zegen voor het verhaal?” .

Donderdag 9 december 2010
Openbare Bibliotheek Amsterdam
17.00 uur tot 19.00 uur
Oosterdokskade 143, Amsterdam
Toegang gratis.

Aanmelding via debat@hetvergetenverhaal.nl of de facebookpagina van de Dick Scherpenzeelstichting

» Uncategorized

Poldox film tip


906-273-273De eerste lange documentaire van Susan Koenen is afgelopen zondag in première gegaan op het IDFA; Het Wilde Westen. De film gaat over bouwspeelplaats ’t Landje in Amsterdam Nieuw West, waar kinderen hun eigen hutten bouwen. Het is geen gewone speelplaats. Sommige kinderen die daar komen, zoeken niet voor niets hun toevlucht tot ’t Landje. Bij veel van hen spant het erom of ze voor het goede of het slechte pad zullen kiezen. ‘Burgemeester’ Piet en zijn medewerkers zetten zich in om hen ongemerkt het goede pad op te krijgen.

 

Donderdag 25 november om 16 uur in de Brakke Grond, Rode Zaal

Zondag 28 november om 12 uur in de Openbare Bibliotheek bij Amsterdam CS

» Uncategorized

doc eye film

doc eye filmVoor uitvoerende werkzaamheden op het kantoor van Doc.Eye Film in Amsterdam zoekt Doc.Eye een stagiaire die zelfstandig kan werken. Het werk is divers. Van het bijhouden van voorraadlijsten, het lezen en redigeren van scripts, het ondersteunen van documentaires in de produktiefase tot het koffiezetten en halen van de lunch.  Per direct zoeken zij een opgewekte en crisibestendige stagiaire tegen een nader overeen te komen stagevergoeding. Heb je interesse stuur dan een mail met een kort cv naar doceye@xs4all.nl t.a.v. Joost Verhey onder vermelding van stage Doc.Eye.


MM filmprodukties uit Amsterdam is een dynamisch productiebedrijf dat zich voornamelijk bezig houdt met de ontwikkeling, regie en productie van documentaires en documentaire series. Per direct zoekt MM voor de komende maanden full-time een stagiaire voor een oral history project over mijnwerkers uit Limburg. De ruim vijftig opgetekende levensgeschiedenissen moeten in kaart worden gebracht tegen een nader te bepalen maandelijkse vergoeding.

Heb jij ervaring met de montage software final cut pro en heb jij naast een analytisch vermogen affiniteit met het onderwerp stuur dan een mail met een kort cv naar doceye@xs4all.nl t.a.v. Joost Verhey onder vermelding van stage oral history.

The Forgotten Space

» Uncategorized

Poldox op Facebook

Ben je een (oud-) Poldoxstudent of -docent sluit je dan aan bij onze afgeschermde faceboek groep. Zo blijf je op de hoogte van alumni bijeenkomsten, filmavonden en nieuwe ontwikkelingen.  JOIN!

Ook voor algemeen geïnteresseerden biedt Poldox een niet beschermde aanmeldingsmogelijkheid. JOIN!
De echte fanatiekelingen kunnen zich natuurlijk bij beide pagina’s aanmelden.

» Uncategorized

Van Straatjongen tot Groene Chocolade

UN_millenium-goalsDe door DUS geproduceerde serie ‘Van Straatjongen tot Groene Chocolade’ staat nu op Joop.nl. De achtdelige serie gaat over de vorderingen die worden gemaakt om de milleniumdoelen in Latijns-Amerika te verwezenlijken. In elke aflevering staat het werk van een Nederlandse ontwikkelingswerker centraal.

In 2000 hebben regeringsleiders van 189 landen internationale afspraken gemaakt voor een betere wereld. Deze afspraken zijn vertaald in acht concrete doelen: de millenniumdoelen. De doelen zijn om vóór 2015 armoede,  analfabetisme, genderongelijkheid, kindersterfte, moedersterfte, dodelijke ziektes, milieuvervuiling en oneerlijke handel ver terug te dringen of uit te bannen.

Op tweederde van de deadline zijn nog lang niet alle doelen op pijl. Ook in Latijns Amerika is er nog veel werk aan de weg naar 2015. Nederlanders leveren een belangrijke bijdrage om de gestelde doelen te halen. Ondanks de afzwakkende steun voor ontwikkelingshulp in de Nederlandse politiek, zijn er door heel Latijns Amerika Nederlandse wegenbouwers te vinden die hun steentje bijdragen. Het zijn deze Nederlanders en hun werk die centraal staan in de 8-delige serie Van Straatkinderen tot Groene Chocolade. Elke aflevering laat een ander doel en een ander project zien: van een centrum voor straatkinderen tot de productie van groene chocola.

In twee maanden tijd doorkruisten Joey Boink en Talinay Strehl Latijns Amerika, van Guatemala tot Bolivia, om een kritische blik te werpen op de verrichtingen van Nederlandse projecten. Wat ontbreekt er om het millenniumdoel te halen en welke moeilijkheden staan in de weg?

» Uncategorized

Thriller in Manilla in Kriterion

Dezcef8e7ed10ffa07bd8535ec35e230013_Me week is de keuze van Cinema Discutabel gevallen op de film ‘Thriller in Manilla’ van regiseur John Dower.De film gaat over racisme, verraad en rivaliteit. De enerverende documentaire vertelt het verhaal van Joe Frazier, de underdog die in 1975 de wereldtitel zwaargewichtboksen aan Muhammad Ali moest laten.

Op 1 oktober 1975 stond zwaargewichtbokser en wereldtitelverdediger Muhammad Ali voor de derde maal in de ring tegenover zijn grote rivaal Joe Frazier. Dit gevecht op de Filippijnen, dat de bijnaam ‘Thrilla in Manila’ kreeg, wordt beschouwd als een van de meest dramatische bokswedstrijden ooit. “Ze haatten elkaar”, verzekert de voice-over met nadruk, waarna deze documentaire niet alleen met behulp van archiefmateriaal en ooggetuigenverslagen (waaronder Imelda Marcos) het treffen reconstrueert, maar vooral op zoek gaat naar de achtergronden. Ali, die na een slopend gevecht tot winnaar werd uitgeroepen, is voor de wereld altijd de superster gebleven. Frazier werd vergeten en blijkt nu in een arme buurt van Philadelphia boven een boksschool te wonen. Hij toont zich bitter maar is blij dat hij, en niet de door Parkinson gevelde Ali, degene is die nog van het leven geniet. John Dower vertelt met Thriller in Manila het ‘verhaal van die andere man’ en doet uitvoerig uit de doeken hoe de rivaliteit tussen die twee vooral door Ali op de spits werd gedreven. Beelden van brandende Ku Klux Klan-kruisen benadrukken dat, hoewel beide spelers zwart waren, hier openlijk de raciale kaart werd gespeeld.

Na afloop van de documentaire zal gastspreker Jan Lenten vertellen over zijn passies en verhalen als oud bokskampioen van Nederland. Lenten deed in de jaren ’60 ook mee aan de Maccabiade (Joodse Olympische Spelen in Israel) en is tevens de organisator van het bekende “Ben Bril Memorial” dat elk jaar in Carré plaats vindt.

Plaats: Kriterion

Datum: 12 september 2010

Tijd: 15.00

Prijs: 6,50 EURO

» Uncategorized

Poldox tip: Discutabele Cinema

43446522Cinema Discutabel vertoont iedere tweede zondagmiddag van de maand om 15:00 uur in filmtheater Kriterion een gevarieerde, spraakmakende selectie van documentaires uit voorgaande edities van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA), het toonaangevende documentaire-festival dat jaarlijks in november plaats heeft. Omdat veel van de documentaires die tijdens IDFA vertoond worden na het festival niet meer te zien zijn in de Nederlandse bioscopen, is het initiatief ontstaan een aantal hoogtepunten terug te halen naar Amsterdam en te vertonen in het kader van Cinema Discutabel. De selectie varieert van recente films tot vergeten juweeltjes gemaakt door zowel de maestro’s als jong talent. De documentaires worden ingeleid en nabesproken door sprekers uit binnen- en buitenland. Kortom, een unieke kans om van documentaires uit het rijke IDFA-archief op het grote doek te genieten.

Plaats: Kriterion

Wanneer: Elke tweede zondag van de maand

Tijd: Vanaf 15:00 uur

» Uncategorized

Alle Films en series online!

pixel-art-dots_vhs-videotape-videobandVanaf 28 september zijn alle Nederlandse films en televisieseries online te bekijken op Filmotech. Het gaat om een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS), het EYE Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Je kan een abonnement nemen of per film betalen. De bedragen lopen uiteen van 1 euro voor oudere films, tot 5 euro voor nieuwe films. Het is de bedoeling om binnen vijf jaar alle Nederlandse films die ooit gemaakt zijn online te hebben staan.

» Uncategorized

Tirza inzending Oscars

DSC8124De film Tirza van Rudolf van den Berg wordt de Nederlandse inzending voor de Oscars. Tevens is de openingsfilm van het Nederlands Film Festival dat op 30 september van start gaat.  De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Arnon Grunberg uit 2006.

Op 25 januari zal bekend worden gemaakt welke films worden geselecteerd voor de prijs. De uitrijking van het gouden beeldje zal op 27 februari 2011 plaats vinden.

» Uncategorized

Eindprojecten broadcast design

CREA cursus 2010-1
“Here they introduce a fascinating way of using Motion Graphics, colorful, good stories that are exceptionally ingenious and plenty of directorial aplomb in the execution.”
Ladi Sijn, Designer NewY-Review 2010

(more…)

» Uncategorized

Eindprojecten poldox 2010 ONLINE

Werelds-eerste-digitale-cameraDe nieuwe websites en films van POLDOX 2010 staan nu online; Koning van de Driehoekstraat, Kraakhelder, Participatiemakelaar, Domweg Dappermarkt en de Roode Bioscoop.

» Uncategorized

Roots in Beeld

UMM_sing_crop_300In het kader van het 13e Amsterdam Roots Festival, worden er in De Melkweg vier muzikale documentaires vertoond. Op het Roots in Beeld filmfestival zullen de volgende films worden vertoond:

Op vrijdag 11 juni wordt de film ‘Africa Unity’ (Stephanie Black, VS 2007, 91 min.) vertoond. De film is een hulde aan Bob Marley in het kader van diens 60ste verjaardag in Addis Abeba, Ethiopië, in 2005.

Op zaterdag 12 juni is het de beurt aan ‘Checkpoint rock’ (Fermin Muguruza, Javier Coruera, Palestina 2009, 70 min.). ‘Checkpoint Rock’ maakt een reis door gebieden die altijd in de spotlight van de wereld liggen, maar waarvan we toch maar weinig weten.

Op maandag 14 juni is de film Chamame (Cosima Lange, Argentinië 2007, 104 min.) te zien. Gefascineerd door de oude, maar nog altijd zeer populaire Argentijnse muziekstijl ‘chamamé’, maakte regisseur Cosima Lange een uitgebreide reis door het noorden van Argentinië.

Op dinsdag 15 juni wordt er een film over Umm Kultum vertoond; Umm Kulthum; A Voice Like Egypt (Michal Goldman, Egypt 1996, 67 min.). De Egyptisch acteur Omar Sharif vertelt aan de hand van uniek archiefmateriaal en anekdotes van vrienden en collega’s het verhaal van de vrouw die met haar muziek bruggen wist te slaan tussen klassen en culturen: Umm Kulthum.

Tot slot is op woensdag 16 juni Santo Domingo Blues; Tos Tigueres de La Bacahata (Luis Vargas, Dominicaanse Republiek 2004, 73 min.) te zien. De documentaire gaat over de gitaarspelende singer-songwriter Luis Vargas en Bachata, de gitaarblues afkomstig uit Santo Domingo.

Kijk voor meer informatie op de site van het festival.


» Uncategorized

De Impact van het Internet in ‘The Virtual Revolution’

b00qn37q_640_360

In de documentaireserie ‘The Virtual Revolution’ van de BBC,  wordt de impact van het internet op ons leven onderzocht door Dr. Aleks Krotoski. Na de uitvinding van het net zo’n twintig jaar geleden heeft het bijna alles in ons leven veranderd: winkelen, stemmen en vrienden maken.

Wanneer: 12 juni om 02.40 uur

Waar: BBC 1

» Uncategorized

Nieuwe Zuid-Afrikaanse middenklasse in beeld

south-african-flag_1696506

Hoe ziet het leven van de nieuwe zwarte middenklasse in Zuid Afrika er uit? In ‘Black Diamonds’ schetst Saskia Vredeveld een portret van de nieuwe zwarte Zuid-Afrikaanse middenklasse. Eerder maakte Vredeveld een documentaire getiteld ‘Arme Blanken’ over blanke Zuid-Afrikanen die vanwege positieve discriminatie hun baan verloren en nu in armoede leven. De film ‘Black Diamonds’ wordt donderdag uitgezonden bij Holland Doc.

Datum: 10 juni 2010

Tijd: 22.45 uur

Zender: Nederland 2

» Uncategorized

Wereld Filmfestival in Rialto

world festival

Amsterdam is een filmfestival voor wereldcinema rijker: World Cinema Amsterdam.
De beste, onafhankelijk geproduceerde films uit Latijns-Amerika, Azië en Afrika zijn nu te zien op één filmfestival. World Cinema Amsterdam vindt plaats van 12 tot en met 22 augustus met meer dan 50 lange en korte films in Rialto, en gratis openluchtvertoningen op het Marie Heinekenplein.

» Uncategorized

Documentaire ‘Cambodia: Virginity Trade’

cambodiaIn Crea wordt de film ‘Cambodia: The Virginity Trade’ (UK 2009) vertoond over de seksindustrie in Cambodja.  Veel Aziatische mannen denken dat seks hebben met een maagd de gezonheid verbeterd en geluk brengt. Hierdoor is er veel vraag naar jonge cambodjaanse meisjes. De filmlaat de kijker meerdere kanten  van het verhaal te laten zien: de mannen, de politie, NGO’s en de meisjes zelf komen aan het woord.

Na de film is er een debat over de vraag hoe omgesprongen moet worden met sekstoerisme.

Plaats: CREA Muziekzaal
Toegang: studenten gratis, € 5,- anderen

Datum: 22 juni 2010

» Uncategorized

Democracy Video Challenge

dvcDe ‘Democracy Video Challenge” is een wedstrijd die erop gericht is om een wereldwijde discussie aan te wakkeren over democratie.Dit jaar waren er maar liefst 700 inzendingen. De filmmakers hadden als opdracht om de zin ‘Democratie is….’ af te maken. De 18 finalisten zijn nu bekend. Jij kan op jouw favoriet stemmen op YouTube, www.youtube.com/democracychallenge. Er kan gestemd worden tot 15 juni, dus bekijk de filmpjes en breng jouw stem uit!

» Uncategorized

Documentaire Werkgroep VPRO

PerfectThing

Voor een nieuwe documentairefilm van Ijsbrand van Veelen zoekt de documentaire werkgroep van de VPRO een stagiaire.

Het onderwerp van de film is de iPod.

De stage loopt vanaf half augustus tot eind november.
De stagevergoeding is afhankelijk van het aantal uren per week en bedraagt maximaal 300 euro per maand.

Interesse of vragen stuur dan een mail naar I.van.Veelen@vpro.nl


» Uncategorized

Dichterbij Tanja

Schermafbeelding 2010-05-13 om 19.17.38De IKON heeft een documentaire uitgezonden over Tanja Nijmeier, die zich acht jaar geleden bij de FARC aansloot. Documentairemaker Leo de Boer zocht een jaar lang naar haar in Colombia.

Uit de documentaire blijkt dat Tanja een belangrijkere rol speelt binnen de FARC dan aanvankelijk werd aangenomen. Zo staat zij dicht bij de top van de guerrilla beweging en zou zij betrokken zijn bij aanslagen.

» Uncategorized

Expositie ‘Know Thyself’ in Gallery WM

Schermafbeelding 2010-05-13 om 18.33.51

In Gallery WM zijn nog tot eind mei de zelfportretten van een tiental beeldend kunstenaars te zien.  Onderdeel van de expositie is een dialoog tussen kunstenaars en sociale wetenschappers over de aard van zelfportretten.

Het doel van de tentoonstelling is niet het geven van antwoorden per se, maar het oproepen van vragen. Door te kijken naar zelfportretten van anderen, stellen wij de vraag: hoe representeert u uw Zelf in deze wereld? Welke de existentiële vraag impliceert: is het überhaupt mogelijk om jezelf te kennen?

Aan de expositie werkten o.a. Poldox docent Alexandra Schuessler en Poldox alumni Arjanne Schaaf en Roos Vonk mee (De Pont van Rodaan, 2009).

De galerie is te bezoeken van donderdag tot zaterdag.

» Uncategorized

De simpele dingen van het leven

Schermafbeelding 2010-05-13 om 17.40.32

Op zaterdag 15 mei wordt de tragikomische documentaire ‘The simple things in life’ vertoond in Rialto. In de film volgt Miguel Narings (1971) zijn vader in diens zoektocht naar liefde in Thailand en de Filipijnen. Het volgen van de  naieve liefdesperikelen van zijn vader, begon als een privéproject. In de montage bleek echter dat het materiaal om te smeden was tot een volwaardige documentaire.

Na afloop van de film is er een Q&A en een interview met de regisseur onderleiding van Hanneke Groenteman.

» Uncategorized

Tentamen Poldox 6



Collegekaartnr        Punten            Cijfers

5872499                      46,5                 9,5

5619432                      38                    8-

273236                        32                    6,5

5777070                      27,5                 5,8

0447579                      44,5                 9+

5736854                      34                    7

0525189                      39                    8

0579815                      46                    9,5

5623642                      34                    7

6072577                      24                    4,5

5938899                      31                    6,5

5818923                      40                    8+

5673739                      31,5                 6,5

5738210                      41,5                 8,5

5701260                      22                    4

5646375                      23                    4

5737494                      38,5                 8

5784301                      46,5                 9,5

5794919                      43                    9-

5772516                      39,5                 8

5681871                      33                    7-

5650933                      38                    8-

5801052                      42                    8,5

354716                        25,5                 5

» Uncategorized

‘Vlasman’ valt in de prijzen op Docville

Op de 6e editie van Docville -het Internationale Documentaire Festival van Leuven- is de Belgische documentaire ‘Vlasman’ van Jan Lapeire in de prijzen gevallen. Er werden ruim 2000 documentaires ingestuurd naar het festival.

De docu-film gaat over twee West-Vlaamse vlastelers, de broers Walter en Wilfer, van wie het familiebedrijf Devos in Gullegem op een dag zonevreemd -het ligt in een gebied met een andere gemeentelijke bestemming-  wordt verklaard. Hun werkplaats dreigt gesloten te worden omdat het te vuil en te gevaarlijk zou zijn. De broers weigeren zich bij de sluiting neer te leggen, maar die blijkt in december 2008 toch onafwendbaar. De documentaire focust zich op de cultuur en de manier van leven van de vlastelers, een cultuur en levenswijze die verloren dreigt te gaan.

» Uncategorized

Het Vrouwenlichaam

In Italië is er een felle discussie losgebarsten over de documentaire ‘Il corpo delle donne’ (Het vrouwenlichaam). In de documentaire protesteert zakenvrouw Lorella Zanardo tegen het seksisme op de Italiaanse tv. Zanardo heeft het gehad met de Italiaanse tv-bedrijven, vooral met  spelletjesprogramma’s waarin jonge schaarsgeklede vrouwen zich door mannelijke tv-presentatoren moedwillig laten beledigen.

Er bestaat maar één type vrouw op de Italiaanse tv en dat is die vrouw met een mooi lichaam en geen hersenen. Het geeft jonge tienermeisjes het verkeerde beeld over zichzelf en het idee dat ze alleen carrière kunnen maken met een geweldig lichaam en niet met hun hersenen”, aldus Zanardo. Conservatieve kranten als Libero vinden dat Zanardo overdrijft. “Wij, het volk, bepalen zelf wat goed of fout is. Wie geeft haar het recht om te zeggen hoe wij naar tv moeten kijken?”, schrijft één van de eindredacteuren.

Zanardo merkt op dat ze nog een berg werk te verzetten heeft voordat haar boodschap ook bij de jonge generatie is overgekomen. Op scholen waar ze de documentaire vertoont, staat ze elke keer weer versteld hoeveel meisjes een carrière als showgirl nastreven. Lydia, een 16-jarige scholiere, heeft hier wel een verklaring voor: “Het is de enige manier als je als tv-presentatrice carrière wil maken. Of nieuwslezeres of politica. Ik zou het wel overwegen, alhoewel ik me best zou schamen als ik heel weinig kleren moest dragen.”

» Uncategorized

Mapping My Hollywood

In de tentoonstelling Mapping my Hollywood zien we filmische beelden van de Duitse kunstenares Hanna Mattes. De in 2006 voor de Rietveld prijs genomineerde Mattes is in het Amsterdams Centrum voor de Fotografie te zien als hoofdrolspeler, regisseur en fotograaf. De beelden zijn sterk geënsceneerd en verwijzen naar de beeldtaal van Hollywood.

Met dit werk onderzoekt Mattes de wetmatigheden van het filmbeeld en wat dit betekent in het dagelijkse leven. Door een enkel beeld te tonen met sterke verwijzingen naar bestaande klassieke films, roept zij een scala aan associaties en beelden op die in het collectieve geheugen verankerd liggen. Ook wanneer men het niet direct kan plaatsen, komt het decor bekend voor.

De afgelopen drie jaar werkte Hanna regelmatig in Los Angeles. Zij zocht locaties uit bekende films om foto’s te maken van hoofdpersoon Hanna. De exacte geografische plek en de gebeurtenis die zij fotografeert zijn ondergeschikt aan de filmische betekenissen. De plek staat veel meer voor een sfeer, gevoel, tijd of zelfs een genre films.

De tentoonstelling is tot 8 mei te bezichtigen in de Bethaniënstraat 39 op donderdag, vrijdag en zaterdag van 13.00 uur tot 17.00 uur.

» Uncategorized

Beveiligd: Inleiding Web

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken:

» Uncategorized

I’m leaving in a zeppelin…

In De Uitkijk draait de documentaire ‘Farewell’. Deze film, die uitsluitend bestaat uit archief materiaal, vertelt het verhaal van de aristocratische Lady Grace Drummond-Hay en Karl von Wiegand die deel uitmaken van de bemanning van de ‘Graf Zeppelin’. Deze zeppelin vertrekt in 1929 met als doel de wereld in zijn geheel te omcirkelen.

index_10

» Uncategorized

Vietnam documentaire in De Uitkijk

Van 8 t/m 14 april wordt de Vietnam documentaire ‘The Most Dangerous Man in America’ vertoond in de Uitkijk. De film gaat over de wijze waarop de Amerikaanse overheid de Vietnam oorlog aan het Amerikaanse volk probeerde te verkopen en de rol die de media daarbij speelden. Op vijdag 9 april zal de film worden ingeleid door Vietnam-specialist John Kleinen, de antropoloog en historicus is verbonden aan de UvA.


Op 8 en 10 t/m 14 april begint de film om 17:00 uur. Op 9 april begint de lezing om 19:00 uur en wordt aansluitend de film vertoond in Filmtheater De Uitkijk (Prinsengracht 452).



Schermafbeelding 2010-04-06 om 14.33.43

» Uncategorized

P>LUX masterclass

alexbiopicPoldox organiseert in het CREA theater het masterclass programma P>LUX. Op één en acht april geven twee professionals hun visie op de praktijk van het filmen. Regisseur IJsbrand van Veelen van de VPRO is op 1 april de hoofdgast in P>LUX. Op 8 april geeft Alexander Goekjian masterclass over de camera in de documentaire.






Van Veelen heeft als documentairemaker bij de VPRO voor verschillende programma’s gewerkt en won tal van prijzen met zijn films. De laatste jaren maakt hij voor Tegenlicht documentaires over internationale politieke kwesties zoals ‘Energy War’ over de race om nieuwe engergiebronnen en ‘De geoliede revolutie van Hugo Chavez’. Ook maakte hij documentaires over nieuwe media, zoals ‘Google: Achter het scherm’. Momenteel duikt hij op in het programma The Beagle, in het kielzog van Darwin.

CREA THEATER
1 en 8 april 2010
Aanvang 20.00.
Toegang gratis.

» Uncategorized

AT5 – stagair Kunst & Cultuur

2007-02-05_AT5_logo_PMS_redVoor UIT!, het wekelijkse kunst- en cultuurprogramma van AT5, zoeken zij vanaf eind april 2010 een:

REDACTIE STAGIAIR (KUNST & CULTUUR) 32 UUR (M/V)
(more…)

» Uncategorized

Filmpionier overleden

De filmpionier en verzetsheld Piet Meerburg (90) is op 12 april jongstleden overleden. In 1942, toen de deportaties van joden begonnen, werd hij leider van een studentengroep die kleine kinderen naar onderduikadressen op het platteland bracht. Zo werden 1000 kinderen gered. Hij kreeg onder meer de Yad Vashem-onderscheiding. Nog tijdens de oorlog richtte hij de studentenbioscoop Kriterion op. Ook was hij mede-oprichter van het huidige Filmmuseum en theaterexploitant.In de jaren 50 was Meerburg directeur van het Nieuwe de la Martheater. Grote successen waren ‘Het Dagboek van Anne Frank’ en ‘My Fair Lady’.Kriterion

» Uncategorized

Turkish filmfestival Amsterdam

Schermafbeelding 2010-03-17 om 13.38.50Op 19, 20 & 21 maart vindt het Turks Film Festival plaats in Studio K. Bij de eerste editie van het festival staat het werk van regisseur en scenarist Çağan Irmak centraal. Er worden vier films van hem vertoond: Kurban (The Tale), Masal (The Sacrifice) , Issiz Adam  (Alone) en ‘My Father and My Son’. Naast de films van Irmak staan er nog 11 andere Turkse kwaliteitsfilms op het programma. Er zijn verschillende Q&A’s en artist talks. Alle films zijn Engels ondertiteling.

Bekijk voor als voorproefje de trailer van Irmak’s film Issiz Adam.


» Uncategorized

‘La Danse’ in De Uitkijk

De documentaire ‘La Danse: The Paris Opera Ballet’ van documentaire grootheid Frederick Wisemen wordt op 10 maart vertoond in de Uitkijk. De film gaat over het ballet van de Parijse opera. Van achter de coulissen brengt de film het reilen en zeilen van een het instituut in beeld.articleInline

Wiseman wordt gezien als de grondlegger van de Direct Cinema, in deze documentaire stroming staat het streven naar een objectieve weergave van de werkelijkheid centraal. Wiseman werd op het IDFA van 2009 in de schijnwerpers gezet vanwege zijn verdienste voor de documentaire. Voor een recensie van ‘La Danse’ raadpleeg de The New York Times.

» Uncategorized

OSCAR voor The Cove

Bij de Oscars warenI de volgende vijf films genomineerd; “Burma VJ”, “The Cove”, “Food Inc.”, “The Most Dangerous man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers”  en “Which Way Home”. De documentaire thriller “The Cove“, over de bloedige jacht op dolfijnen, heeft de oscar voor de beste documentaire feature ontvangen (Louie Psihoyos en Fisher Stevens). “Music by Prudence”  van Roger Ross Williams and Elinor Burkett kreeg de oscar voor de beste korte documentaire.


» Uncategorized

Laura & Anne 4 ever krijgt publieksprijs Cinekid

images-1Documentairemaker Susan Koenen heeft de Cinekid publieksprijs gekregen voor haar bijzondere film over de 13-jarige Anne uit Breda. Een sprankelend, vrolijk en wijs meisje dat op haar elfde leukemie kreeg, maar de ziekte overwon. (more…)

» Uncategorized

BBC DOCUMENTAIRE WEDSTRIJD

100121142905_myworld_466De BBC heeft MyWorld gelanceerd, een internationale wedstrijd voor korte documentaires. Het thema van de korte documentaire moet MyWorld zijn en moet een inkijkje geven in wat jou bezighoudt. De inzendingen worden beoordeeld door een team van professionals. Uiteindelijk worden de winnende films, afkomstig van over de hele wereld, samengevoegd. Je moet wel snel zijn, de sluitingsdatum voor inzendingen is 12 maart om 16.00 uur. Ga voor meer informatie over vereisten van de documentaires en handige tips naar de website van MyWorld.

» Uncategorized

secrecy Prof. Peter Galison

Havard professor Peter Galison geeft op maandag 8 maart in het kader van de Zetel van het Verdrag van Utrecht een lezing over zijn werk; “Blacked-Out Spaces: Secrecy and Science”. Galison gaat in op de processen die ten grondslag liggen aan de constructie van de waarheid in de wetenschap en het wetenschappelijk onderzoek. Op dinsdag zal zijn film Secrecy worden vertoond in t’ Hoogt te Utrecht.

Maandag 8 maart
Lezing professor Peter Galison “Blacked-Out Spaces: Secrecy and Science”
Location: Drift 21, 0.32, Universiteit Utrecht
Tijd: 16:00-18:00
Dinsdag 9 maart:
Workshop en vertoning van de film Secrecy/ Peter Galison, 2008
t’ Hoogt Utrecht
NOOT aanvang vertoning volgt

Secrecy, Peter Galison and Robb Moss. 87”,  2008.
Best Documentary, International Film Festival Boston, 2008.
Best Documentary, Newport International Film Festival, 2008.


» Uncategorized

GOD save the Queer

Zondag 28 maart staat bij Kriterion het thema ‘God Save the Queer’ centraal. Er worden drie documentaires vertoond op het Movies that Matter festival.

13.00 uur     Not Quite the Taliban/ 2009, 70′
15.00 uur     Suddenly, Last Winter/ Italië 2008, 78′ – Q&A Gustav Hofer en Luca Ragazzi
17.00 uur     City of Borders/ Israel 2009, 66′ – Q&A Sa’ar Netanel uit de documentaire

Kriterion

» Uncategorized

WOMEN Inc.

prayDe film van Gini Reticker, Pray the Devil Back to Hell, vertelt het meeslepende verhaal van de Liberian Women of Peace, een vrouwenbeweging in het Afrikaanse Liberia. Zij binden tijdens een bloedige burgeroorlog de strijd aan met de gewelddadige krijgsheren en het corrupte regime van Charles Taylor. Bij vredesbesprekingen die op niets dreigen uit te lopen verhinderen de vrouwen dat de onderhandelaars kunnen vertrekken. Ze zetten hun krachtigste wapen in: ze dreigen zich uit te kleden. De strategie werkt. Hun demonstraties leiden mede tot het vertrek van Charles Taylor en de verkiezing van het eerste vrouwelijke staatshoofd in Afrika. Na afloop zal activiste Etweda Cooper (secretaris generaal van het Liberian Women’s Initiative) aanwezig zijn voor een Q&A.

6 maart
Tijd: 11.00-12.45
Locatie: Ketelhuis

Mocht  zes maart niet lukken dan is er op dinsdagavond 7 april de 25ste Globaliseringslezing met Etweda Cooper gevolgd door de filmvertoning van ‘Pray the devil back to hell’.  Film, lezing en een debat in één.







Locatie: Felix Meritis, Keizersgracht 324 te Amsterdam
Aanvang filmvertoning: 19.00 uur
Aanvang lezing en debat: 20.30 uur
Toegang: € 12,50 / € 9,50 met korting
Reserveren: receptie@felix.meritis.nl /telefonisch 020 – 623 13 11