POLDOX

educatief documentaire platform

DOXTUBE

Rouwranden

Vruchtbaar Leed

Naast het spoor

Buurtboerderij Ons Genoegen

Verloren Land

De burgemeester van Hedonia

DOXTALK

P> LUX masterclass Cherry Duyns

Cherry Duyns praat over samenwerken, het filmscript en het draaien. …

Huisvrouwtje In De Dop

Destijds uitgezonden in het radio documentaire programma Damokles (KRO/NCRV, 1998). …

DOXTHEEK

The Israel Lobby, 2007

VPRO, Marije Meerman-The Israel Lobby, 2007

Nanook of the North, 1922

Robert Flatherty

Nanook of the North

Battleship Potemkin, 1920

Battleship Potemkin, Sergei Eisenstein, 1920

» doxclass

Selma Leydesdorff

[bliptv id=glOr830A]

Duur audioverslag 60 minuten

“Mondelinge overlevering is een belangrijke historische bron. De belevenissen van mensen, hun subjectieve ervaringen, is naast de feitelijke gebeurtenissen óók een deel van de geschiedenis. Een prachtig deel, omdat het over gevoelens gaat, en dat nog te vaak wordt vergeten”, aldus Leydesdorff in een interview. In 2007 Poldox gaf zij het college “Levensverhalen in geluid” over haar veldwerk in Srebrenica.

Het wetenschappelijke werkterrein van Leydesdorff is het systematisch verzamelen en verslagleggen van individuele ervaringen door middel van reeksen mondelinge vraaggesprekken en het ontwikkelen van methodieken voor en theorievorming over deze vorm van historisch onderzoek. Specialismen van Leydesdorff zijn het naar boven halen van onzichtbare, verdrongen of (bewust) niet beschreven delen van de geschiedenis en traumata. Internationaal wordt haar werk als baanbrekend beschouwd, de mede door haar ontwikkelde nieuwe perspectieven worden als relevant gezien voor een groot aantal andere vakgebieden.

Leydesdorff begreep al op jonge leeftijd dat de wereldoorlog 1939-1945 een trauma was voor haar moeder en andere familieleden, deze ervaring was bepalend voor haar wetenschappelijke carrière. In de zestiger jaren werd ze actief in de studentenbeweging en in de zeventiger jaren bij Dolle Mina. Zo maakte ze kennis met het gedachtegoed dat bepaalde maatschappelijke groepen niet voorkwamen in de gangbare geschiedschrijving, wat bijdroeg aan hun ondergeschikte positie in de maatschappij. Ze ging moderne geschiedenis studeren in Florence, Italië, waar ze in 1972 afstudeerde, en aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze in 1975 haar doctorale graad haalde met een scriptie over vrouwenarbeid in de 19e eeuw.

Sinds 1976 is Leydesdorff verbonden aan het Documentatiecentrum Nieuwste Geschiedenis van de Faculteit der Politieke en Sociaal-Culturele Wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. In 1979 richtte ze de Vereniging voor Historische Mondelinge Documentatie (VHMD) op en werd directeur, in 1980 riep ze met anderen het Jaarboek Vrouwengeschiedenis in het leven. In 2002 werd ze hoogleraar vrouwengeschiedenis aan het Belle van Zuylen Instituut van de Universiteit van Amsterdam waar ze vanaf 1992 directeur en voorzitter was. In 2004 werd ze benoemd tot hoogleraar oral history en cultuur aan de faculteit der geesteswetenschappen van dezelfde universiteit. Sinds 2004 is Leydesdorff staflid van het Huizinga Instituut voor cultuurhistorisch onderzoek.

Leydesdorff is verantwoordelijk voor de uitwerking in Nederland van deze methode van geschiedschrijving en internationaal heeft ze maatgevend en initiërend bijgedragen aan de theoretische en methodologische ontwikkeling op het vakgebied. Van haar hand verschenen diverse boeken op basis van deze methode, ze publiceerde talloze artikelen in binnen- en buitenland, zowel theoretiserend als verslagleggend en ze is als redacteur betrokken bij internationaal toonaangevend wetenschappelijke uitgaven. Ze geeft wereldwijd gastcolleges en workshops aan universiteiten en instituten. Door haar grote inzet ontwikkelde het vak zich in Nederland en daarbuiten binnen enkele decennia tot een bloeiende tak van wetenschap.

Leydesdorff is mede-oprichter van het International Yearbook of Oral History and Life Stories en was daarvan jarenlang redacteur. Ze is sinds 2001 ‘principal editor’ van de internationaal toonaangevende serie Studies in Memory and Narrative.