POLDOX

educatief documentaire platform

DOXTUBE

Koning van de Driehoekstraat

Jenever uit de Jordaan

Bij Z

Bij Z

Grofschoon

Documentaire grofschoon

DOXTALK

Selma Leydesdorff

“Mondelinge overlevering is een belangrijke historische bron. De belevenissen van …

P> LUX masterclass Cherry Duyns

Cherry Duyns praat over samenwerken, het filmscript en het draaien. …

DOXTHEEK

Purple Hearts, 2004

Roel van Broekhoven, VPRO, 2004

Een documentaire over drie Amerikaanse soldaten …

Leeftijd geen bezwaar, 2002

Wim Schepens-Hoge leeftijd geen bezwaar, 2002

» doxtalk

P> LUX masterclass Cherry Duyns

[bliptv id=glOC76Z1AA]

 

Journalist en documentairemaker Cherry Duyns praat over samenwerken, het filmscript en het draaien. De monoloog is een selectie van zijn verhaal over de documentaire opgenomen in het CREA theater in Amsterdam.

Duur 11 minuten

Sinds de jaren zeventig heeft Cherry Duyns in dienst van de VPRO een omvangrijk oeuvre opgebouwd van televisiedocumentaires. Zijn films hebben een herkenbare, persoonlijke en authentieke stijl. In zijn documentaires gaat Duyns vaak met onbevangen nieuwsgierigheid op zoek naar de drijfveren van mensen. Melancholie voert de boventoon. Spijt, onmacht en overleven zijn thema’s die regelmatig terugkeren in zijn werk. Thema’s die terugkomen in het veelbekroonde De Droom van de Beer (2001). Een film over de teloorgang van het Russisch Staatcircus. Voor Poldox gaf Cherry Duyns in 2009 een masterclass over regie.

Cherry Duyns, geboren in 1944 in Wuppertal, is de zoon van een Duitse moeder en een Nederlandse vader, een variété-artiest. In zijn jeugdjaren woonde Duyns afwisselend in Nederland en in Duitsland om op zijn tiende jaar definief in Haarlem bij zijn grootmoeder in te trekken. Het gebrek aan een vaste thuisbasis en het vijandelijke na-oorlogse klimaat maakten het hem moeilijk om ergens te aarden. Duyns zelf zegt aan deze periode in zijn leven argwaan te hebben overgehouden en een uiterst ambivalente relatie met zijn moeders geboorteland: ‘Ik ben een soort liefhebbende vijand van Duitsland.’ Op zijn zeventiende krijgt hij een baantje bij de krant De Haagsche Post waar hij meer dan tien jaar als redacteur zou werken. Bij De Haagsche Post bestond er in deze periode een inspirerende sfeer van vernieuwing en Duyns’ contact met collega-redacteuren, waaronder Hans Verhagen, Simon Vinkenoog, Hans Sleutelaar en Armando, zouden van veel belang zijn voor zijn artistieke vorming. In 1969 maakt hij de overstap naar televisie en kwam al snel terecht bij de VPRO. Hier werkte hij onder andere mee aan programma’s als Berichten uit de Samenleving en Het gat van nederland, in samenwerking met Hans Keller en Pieter Verhoeff. Van hen leerde hij de kneepjes van het vak leerde.