POLDOX

educatief documentaire platform

DOXTUBE

Koning van de Driehoekstraat

Jenever uit de Jordaan

Alle dagen een rimpel meer

Alle dagen een rimpel meer

Alleen Heen

Eenzame uitvaart

DOXTALK

Selma Leydesdorff

“Mondelinge overlevering is een belangrijke historische bron. De belevenissen van …

Huisvrouwtje In De Dop

Destijds uitgezonden in het radio documentaire programma Damokles (KRO/NCRV, 1998). …

DOXTHEEK

Triumph des Willens, 1935

Leni Riefenstahl-Triumph des Willens, 1935

Purple Hearts, 2004

Roel van Broekhoven, VPRO, 2004

Een documentaire over drie Amerikaanse soldaten …

» doxtheek

Triumph des Willens, 1935

Triumph des Willens (Triomf van de wil) is een Duitse propagandafilm uit 1935, geregisseerd door Leni Riefenstahl. De film toont het verloop van het congres dat door de nazipartij georganiseerd werd in Neurenberg in 1934. De film bevat fragmenten van toespraken die gehouden werden door verschillende leiders van de NSDAP, onder wie ook Adolf Hitler, afgewisseld met beeldmateriaal van de aanwezige massa partijleden en sympathisanten. Hitler was opdrachtgever voor de film en trad officieus op als producent. Zijn naam verschijnt daarom ook in beeld tijdens de aftiteling van de film.

Het overheersende thema van de film is de terugkeer van Duitsland als grootmacht, met Hitler als de Ware Duitse Leider die de natie eer en glorie zal brengen. Triumph des Willens werd uitgebracht in 1935 en werd reeds snel daarna beschouwd als één van de meest bekende voorbeelden van propaganda in de filmgeschiedenis.

De technieken die Riefenstahl toepast, zoals het gebruik van bewegende camera’s, het gebruik van telelenzen om gemanipuleerde perspectieven te creëren, luchtfotografie en een revolutionaire aanpak voor het gebruik van muziek en cinematografie, hebben voor Triumph des Willens erkenning opgeleverd als één van de grootste propagandafilms uit de geschiedenis.

Riefenstahl won meerdere filmprijzen, niet enkel in Duitsland, maar ook in de V.S., Frankrijk, Zweden en andere landen. De film was populair zowel in het Derde Rijk[1]als daarbuiten en heeft tot de dag van vandaag een blijvende invloed uitgeoefend op films, documentaires en reclamespots, ondanks de vragen die de film oproept over de scheidingslijn tussen kunst en moraliteit.

Klik hier voor meer informatie.